Bild

Bild
(lånad bild http://www.mythailandholiday.net/)

fredag 25 december 2015

Looking back over my shoulder

Nu har cirka 3 1/2 månad passerat sedan vi kom hem från vår Thaimout-resa! Ville skriva ett inlägg nu när allt hunnit lägga sig och göra en liten tillbakablick. Det första vi slogs av när vi steg av planet här hemma i Göteborg var hur lugnt och tyst det var överallt. Alla människor gick liksom runt helt lugnt och ordnat och inga höga ljud och buller eller högljutt kackel. Sedan var det så skönt att andas frisk, lite kylig luft.


Vi kan konstatera att klockorna går fortare här hemma än klockorna i Thailand. Tempot är lite helt enkelt lite annorlunda här. Det tog några dagar att vänja sig vid allt. Tempot, klimatet, för min del att vara föräldrarledig ensam med Melker. 

Första morgonen hemma.

Och vi på julaftonsmorgonen<3

För direktörn själv var det ganska omvälvande tror jag. Han kom väldigt snart fram till att det här med kläder inte var hans grej. Hålla på att klä av och på hela tiden och ytterkläder och allt. Nej där var han bestämd, det gillade han inte. Det thailändska klimatet passade honom helt enkelt bättre där han kunde gå halvnaken dagarna i ända:) Första kvällen hemma var han nästan lite ängslig och frågade hela tiden vad allt var. Det kändes som att han kände igen sig på något sätt men inte förstod varför, Men han kom snabbt in i det och började upptäcka allt på nytt här hemma. Det har varit helt underbart att se honom utforska den svenska naturen, hösten och omgivningarna här i våra kvarter.

Bilder från september precis efter hemkomst när vi är ute och upptäcker!

När vi precis kommit hem trodde jag inte att jag skulle känna såhär, men jag saknar faktiskt Thailand nu. Då tyckte jag det var väldigt skönt att komma hem igen. Men nu saknar jag verkligen tiden vi hade där, kravlös tillvaro utan en massa stress och måsten. Sedan är jag såklart medveten om att man skapar stressen till mångt och mycket själv genom att fylla dagarna med alldeles för mycket saker. Jag saknar inte värmen särskilt mycket, utan själva konceptet. Ledig tid, massa kvalitetstid med familjen och bara bad och lek hela dagarna. Men sedan tänker jag att det var just denna begränsade tiden som var charmen, i längden hade det nog inte varit lika gött att bara såsa runt sådär.
Kvällen innan hemresan, glad och förväntansfull! Och trött efter allt packande och planerande.

Och undrar man vad som hände med det där onda ögat jag hade (sår på hornhinnan) så har jag nu fått en månadslins som jag har som en skyddande hinna. Den ska jag ha i ca 4-6 månader. Äter dessutom Havtorn som smörer inifrån. Funkar skitbra, än så länge.. 

Det jag saknade allra mest under resan var nog bröd och vår Nespresso-maskin:) Och kvalitet på saker och ting. Som jag tidigare nämnt hinner man knappt ut genom kassorna innan saker börjar gå sönder när man är i Thailand. Vi köpte en ryggsäck den sista helgen i Hua Hin, det skulle vara en "bra kopia" av en Northface. Den höll inte ens sin premiärtur, hemresan. Vi har haft en billig no brand ryggsäck från Walmart tidigare som vi köpte i USA. Den har hållit i två år.

Vad var då bäst med resan? Hong Kong-resan var höjdpunkten! Och att ha familjen på besök var såklart också en höjdare.

Vad var sämst? Värmen under maj månad (ca 39-40 grader var och varannan dag). Tätt följt av  "mögelstället" i Kalim Beach, Phuket och prinsens sjukhusbesök då de gjorde en nässköljning på honom.

Borta bra men hemma bäst! Men omväxling förnöjer helt klart! 

Här kommer en liten julhälsning från oss såhär mitt i julfirandet!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar