Bild

Bild
(lånad bild http://www.mythailandholiday.net/)

torsdag 27 augusti 2015

Bakom mina solglasögon..döljer sig ögontrubbel!

Härinne har varit tyst som i graven de senaste dagarna. Detta beror på ögontrubbel. För ca 8 månader sedan fick jag en liten fäktande prins nagel i ögat vilket orsakade en skada på min hornhinna. Läkningen kan ta flera månader och såret går upp med jämna mellanrum. Denna gången gick det upp ordentligt och blev ögat blev inflammerat. När såret går upp är smärtan nästan outhärdlig. Det gör lika ont om man tittar som när man blundar och det rinner floder ur det. Man kan inte heller försöka fördriva tiden med att läsa något för man ser grumligt. Jaja nu har ni förstått, det är med andra ord riktigt jobbigt. Detta är vad jag varit upptagen med de senaste dagarna. Puh! Men nu är det äntligen lite bättre. 



Glad mamma som äntligen är på bättringsvägen! Mina Prada har varit min bästa vän de senaste dagarna. 

Killen som tidigare hatat solglasögon vill såklart ha det när mamma går omkring i det dygnet runt. Denna varianten vill jag dock varna lite för. Det är Swimpy's med band runtom. Eftersom solglasögonen ligger helt tätt emot huden (ingen luftspalt) blir det snabbt kondens på insidan bara det är lite varmt ute. Kondensen gör att det blir jättesvårt att se genom glaset. Man bör vara uppmärksam på det så inte barnet springer runt och knappt set något. Skulle vara lätt att tro att barnet drar av sig dom om sikten blir sämre men det har visat sig flera gånger när jag tagit av honom dom att de är jätteimmiga utan att han själv verkar bry sig om det.

Man kan i och för sig ha ögontrubbel på värre ställen! Chiapudding på terrassen bakom solglasögonen medan prinsen och pappas spelar boll på gräset. 

Mamman har sjukdomen till trots kunnat leverera familjen pannkakor! 

Vet att det är många som lider av skada på hornhinnan och samlar här mina tips. Jag har varit på apoteket här och fått ögondroppar med antibiotika och något kortisonliknande ämne i. Vi har en granne som är sjuksköterska här på Baanen och hon har varit så söt och hjälpt mig kolla upp vad jag skulle be om för aktiva ämnen på apoteket. Förutom de dropparna använder jag Systane Ultra på dagarna, Oculentum Simplex APL (salva) på nätterna, äter 2 msk kokosolja per dag och blåbärsextrakt. Ser dessutom till att dricka extra mycket vätska när såret strular. Har hört att Omega 7 ska vara bra också men ej provat ännu. Som sagt så vet jag efter lite googlande att fler lider av detta och hoppas mina tips kan hjälpa någon annan stackare där ute. 

Svårt att fånga smärtan på bild. Här är det på bättringsvägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar