Bild

Bild
(lånad bild http://www.mythailandholiday.net/)

lördag 15 augusti 2015

You live and you learn.

Vi flyttade ju som jag nämnde in i en stor lägenhet i Residence Kalim Bay. Vi hade sett uthyrningsannonsen på Blocket och varit på området och tittat på två lägenheter som denne annonsör äger. Den första alldeles fuktskadad så där sa vi nej med en gång. Nästa lägenhet kunde det anas lite lite men det kändes inte som något större problem. Men det visade sig att sängarna var totalt fuktskadade rätt igenom! Vi hade sådant projekt med detta och försökte på alla sätt att bädda med täcken längst under, sova i extrasängarna osv. Men det var hemskt och vidrigt! Sängarna hade troligtvis varit med sedan innan tsunamin. När vi pratade med personalen här fick vi en typisk "thailösning" : ok, ok I spray for you! Herrejäklar, nej! Vi fick iallafall hjälp att byta till en annan lägenhet på 3:e plan. Vi fick dessutom helt nyköpt madrass i sängen. Skönt, efter två mardrömsnätter. Så vad har vi gått och lärt oss nu då? Att undersöka rum/lägenhet mycket noggrant innan man accepterar. Ofta döljer de fukt/mögel väldigt skickligt med vädring, fläktar och massa massa luftrenare. Man ska alltid vara på sin vakt när rummet ligger på markplan och om det luktar mycket parfym eller rengöringsmedel. Dessutom ska man alltid åka och fysiskt besöka rummet aldrig boka utifrån bilderna i en annons. Och när man som vi tittar på det, kontrollera sängarna så att de är fräscha.

Man vill ju inte råka ut för detta!! Hua! 

Vi bor som sagt i en annan lägenhet nu. Ingen fukt men heller ingen hiss. Lite jobbigt då det är två trappor upp och vi får släpa barnvagnen upp och ner. Men tusen gånger hellre det än bo i mögel. Vi hann också med att bli sjuka, bägge två under denna veckan. Typiskt! Något vi köpte nere på stranden första kvällen här måste varit dåligt. Jag vaknade efter några timmars sömn och mådde jättedåligt, matförgiftad. Sedan fick Kalle det när jag började friskna till. Och han fick såklart en lite värre släng än mig, jag är ju byggd av lite rejälare virke än honom helt klart;) Nu är vi iallafall krya allihop igen. 

Vi har haft några riktigt fina dagar här på senaste! Verkligen härligt! 

Direktörn vattnar ute på vår härliga terrass. 

Frukost! När man är på resande fot får man vara lite påhittig. Vi har två stora vaxdukar som vi använder till att skydda möbler med vid måltid. Verkligen inte giftfritt men men.. ibland får man bortse från sådant. 

Idag är det en månad kvar tills vi sover i egen säng, hemma i vårt kära Linné! Anas en viss hemlängtan? Javisst! Klart jag längtar efter en massa saker hemma nu efter fem månader på resa. Inte särskilt konstigt eller förvånande. Det är väl ett tecken på att jag trivs väldigt bra med mitt liv, min vardag och min tillvaro hemma. Skulle jag helt sakna hemlängtan skulle jag nog snarare bli orolig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar