Bild

Bild
(lånad bild http://www.mythailandholiday.net/)

tisdag 23 juni 2015

Bye bye Hongkong!

Hongkong är, som jag redan nämnt en riktigt cool stad! Vi hade en fantastisk vecka! Väldigt intensivt, långa dagar ute, mycket sightseeing och mycket promenerande. 
Mamman och prinsen sightseear!

Så många häftiga hus överallt! 

I söndags åkte vi över till Hongkong-ön med färjan för att besöka Hongkong Park. Vi promenerade runt i parken, besökte några lekparker, skulle egentligen gå till ett akvarium men vi hittade aldrig något. Hittade istället ett aviarium. Högst oklart om det egentligen fanns något akvarium eller om vi läst fel, akvarium och aviarium är ju rätt likt. I vart fall lärde jag mig att i ett aviarium tittar man på fåglar. När vi hade sett fåglarna brakade regnet loss och vi blev fast i någon typ av museum ett tag. När det lagt sig utforskade vi områdena runt Soho lite bättre. När vi sedan skulle ta oss tillbaka till Kowloon var det verkligen knök-fullt med människor överallt. Visst har man hört att det är mycket folk i Hongkong men detta var helt galet mycket människor. Jag fick nästan lite panik. 

Gung gung gunga, gumga med mig! I en lekplats i Hongkong Park.

Leka är livet! 

Aviariumet

Kaffepaus! 

Sista dagen i Hongkong ägnades mest åt shopping. Melker fick nya skor, Dr Kong! Lite roligt med ett lokalt märke. Jag köpte mig ett par underbara Merrel-sandaler. Jag har haft så ont i fötterna på senaste så jag kände att det dags för nya skor och dessa är helt underbart bekväma! Även Kalle fyndade ett par nya skor. 

Lunch innan det bar av till flygplatsen. Helt underbar snabbmat, "Hotpan"! Man steker liksom klart maten själv i en glödhet gjutjärnspanna. 

Vår flight skulle inte gå förrän kl 21.50 på kvällen men vi åkte ut till flygplatsen i väldigt god tid. Jag tyckte resan igår var bland de jobbigare vi gjort hittills. Tror det berodde på att flygtiden inte var optimal. Melker blev trött ganska tidigt och hungrig och det var meck med att få i honom mat när han redan var övertrött och det blev lite kaos ett tag. Men det redde upp sig och han somnade först när vi boardat.
Lite lek på flygplatsen innan boarding.

Vi flög med Emirates även denna gången. Planet var fullt av kinesiska turister som troligen var på sin första flygresa. Det var väldigt underhållande att se på när de som satt i vår sektion sprang runt och tog selfies, bilder på varandra och flygvärdinnorna, de hade till och med banderollen "you should have been here" som användes flitigt som rekvisita under fotograferandet. Herrejesus vad roligt det var att se deras glädje! 

Melker sov hela flygresan, han klarade start och landning helt utan några problem med tryckutjämning vilket var skönt. Men någonstans halvvägs började han gallskrika i sömnen och det tog ca 5 minuter, som just då kändes som 3 timmar, att lugna honom. Otroligt jobbigt på ett fullt flygplan! Puh! 

Mamman mitt i ett 60 minuters bicepspass! Uh! Men vad gör man inte för sin lilla skatt?!

När vi kom fram till Bangkok mitt i natten, ca kl tolv, sov Melker och jag bar runt honom där på flygplatsen sovandes i en timme medan vi tog oss igenom immigration och hämtade väskor osv. Det var ett bicepspass som hette duga! Ungen väger ca 12 kg så jag kände mig helt mörbultat efteråt. Vi hade beställt en bil med bakåtvänd bilbarnstol även denna gången från BKK Transfer som hämtade oss på flygplatsen. Väl på hotellet somnade vi alla gott på efter en tung resa!

Definitivt inte sista gången vi besökte Hongkong! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar