Bild

Bild
(lånad bild http://www.mythailandholiday.net/)

måndag 15 juni 2015

Hongkong, nu är vi här!


Efter en lååång resdag är vi framme i Hongkong! Lämnade Baan Jennie (vårt radhusområde) kl 7.30 imorse och åkte taxi till Bangkok. Bilresan tog ca 3,5 timmar och gick fint. Melker sov lite mer än en timme av bilresan och resten av tiden läste vi böcker, busade/lekte, såg på lite Stadens hjältar  och åt lite mellis. Han har precis kommit in i en period då tungor är otroligt fascinerande, man kan underhålla honom ett bra tag bara genom att sträcka ut tungan och dra in den och flytta den i sidled osv. Jag hade med några bananplättar som han åt till mellis i bilen. Barn ska ju helst inte äta i bil men jag satt bredvid och kontrollerade noga att han svalde ordentligt. 
Vi hann med lite lek på flygplatsen i Bangkok. 

Flygresan med Emirates gick också hyfsat smidigt. Förutom att jag var så otroligt rädd hela tiden. Det började med att jag tyckte att det var otroligt mycket "skummisar" ombord, var och varannan såg sådär lurig ut. Sedan blev vi försenade vid starten pga att det saknades två passagerare! Allt handbagage gicks igenom av personalen och identifierades. En väska bars ut tror jag. Därefter hittade någon en mobiltelefon på golvet som saknade ägare. Puh! Man kan ju bli nervös för mindre! Och plötsligt började det droppa vatten från taket precis vid oss. Jag är flygrädd av mig så allt detta stressade upp mig aningen. 


Men allt gick bra! Maten var topp, resan gick fort, 2.5 timme och prinsens öron klarade tryckförändringen galant även denna gången. Han fick en dusch nässprej precis innan start och sedan fick han lite riskex att knapra på och vatten för att hålla igång rörelse i käkarna. Han verkade ganska oberörd. När vi skulle landa sov han sig igenom det hela med en napp i munnen.

Kalle och hans pappa Lars (som anlände från Sverige idag) på ett litet sopphak.

Lars mötte upp oss på flygplatsen och vi tog en taxi in till stan. En taxi för oss kostade ca 240 Hongkong dollar, närmare 300 kr (tror jag). Men det var det värt istället för att åka Metron med all packning. Det gick dessutom dubbelt så fort med taxi. Vi har inte sett mycket av Hongkong än så länge men det verkar vara en riktigt cool stad! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar