Bild

Bild
(lånad bild http://www.mythailandholiday.net/)

onsdag 10 juni 2015

Lite åsikter om sjukvården i Thailand..

Sjukvård utomlands är ju inte alltid särskilt billig och just därför är reseförsäkring otroligt viktigt att teckna om nu oturen skulle vara framme. Efter de 30 dagar som oftast ingår i hemförsäkringen kostar det några tusen (pris per dag). Men helt klart värt det säger jag som opererat bort blindtarmen akut i Singapore i min ungdom. Hade jag inte haft en försäkring då så hade jag fått punga ut över 100 000 kr för operationen. De sjukhusbesöken vi gjort under denna resan har dock inte uppgått till några större summor och vi har stått för kostnaden själva. Besöket i måndags gick på 4400 TBH vilket med dagens kurs motsvarar ca 1100 SEK. Och då ingick ett helt litet apotek med mediciner också i priset. Återbesöket betalde vi endast 1300 TBH, ca 330 SEK. Och även där ingick en liten goodiebag med probiotika för att skona den lilla magen från antibiotikans biverkningar. Tror egentligen inte att antibiotikan är nödvändig. 

Värt att tänka på är att man ska se upp lite när man söker läkarvård här. De gör gärna lite "för mycket" för att man ska känna att man som patient får valuta för pengarna. Ex tar dyra lab-tester som egentligen inte är nödvändiga, hittar på att näsan måste sugas ur, skriver ut mediciner till höger och vänster som inte behövs. De försökte sälja på oss influensavaccin också men vi tackade nej. Alltså lite för mycket service och mersälj för min smak när det kommer till sjukvård. Det är min uppfattning i alla fall. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar