Bild

Bild
(lånad bild http://www.mythailandholiday.net/)

söndag 10 maj 2015

När man inte trodde det kunde bli varmare..

Vi trodde att vi hade nått toppen och att det skulle vara runt 35 grader ett par veckor framöver för att sedan bli lite svalare. Men nejdå, denna veckan har vi haft 36-37 grader varje dag! Puh! Men på eftermiddagarna blir det ofta lite molnigt och tempen går ner något. Kalle har haft huvudvärk i två dagar, sådan jättehuvudvärk att han mestadels varit sängliggande. Men nu verkar det vara på väg åt det bättre, håller tummarna! 

Mamman har börjat tejpa fast tallriken i bordet då det tillslut blev så tröttsamt att den bara måste åka i golvet varenda gång. Nu sitter den, till prinsens förvåning och mammans förtjusning, kvar under hela måltiden.

Vår medhavda Semper-gröt tog slut igår och det var alltså dags att hitta på någon annan lösning. Självklart kan man göra egen gröt men det är lite lurigt att få i lillen tillräckligt mycket järn. Fram tills nu har det varit så smidigt att ge honom en portion industritillverkad gröt och en portion välling per dag så har han fått i sig större delen av sitt dagliga järnbehov bara av det. Jag känner mig lite tveksam till att ställa mig och laga levermat till honom. Jag kanske har fördomar men det känns inte som att råvarorna här alltid är de bästa och lever är lite läbbigt som det är tycker jag. Hade vi mixer så hade jag ex kunnat mala pumpakärnor och lägga i gröten för järnberikning eller om jag skulle få tag på hirs så hade det varit toppen. Sesamfrön är väldigt järnrika, kanske jag kan laga till något av det. 

Köpte hem Nestles naturella gröt från 6 månader som finns här i affärerna. Tänkte att det borde funka, bebisar här äter väl det och verkar må bra. Men först och främst så är det nog så att thailändska bebisar inte äter särskilt mycket industritillverkat överhuvudtaget. Det är ganska dyrt och jag tror att man mestadels lagar maten själv här. Och vid en titt på innehållsförteckningen på paketet hittar man något som heter sucrose och utgör ca 12%. Jag visste inte vad det var innan jag googlat det, och det visade sig vara socker. Innan googlingen hade jag blandat iordning en testportion och både jag och Kalle konstaterade att det smakade otroligt sött. Konstigt det där med livsmedelsråd, vad det skiljer sig åt mellan olika länder. I Sverige är det ju riktigt "no no no" att ge spädbarn sockrade produkter och här verkar det vara hur ok som helst. Vi tycker självklart inte att det är något alternativ att ge denna sockrade gröten. Har mailat Kit 4 kids och bett om ett prisförslag på leverans, får vänta och se vad de säger.

Liten sammanfattning av vår lilla semester i veckan! Det var otroligt skönt att komma iväg lite, bo på hotell och bara ha det gott. Närheten till havet och de stora härliga poolerna var fantastiskt. Vi hade kylskåp på rummet vilket gjorde att det funkade bra med Melkers mat. Gröt och välling funkade bra att göra iordning med vattenkokaren. Finns i princip alltid vattenkokare på rummen här precis som på hotell i Sverige, vilket underlättar. Någon gång värmde vi faktiskt tom burkmat i vattenbad då det blev bråttom med maten. Jag tyckte såklart det var underbart med träningsrummet även om det var litet. Men det var ändå gott att komma tillbaka till vårt lilla hus efter några dagar. 

Härlig utsikt!

Ljuvliga pooler

Och mamman var nöjd över att få svettas lite i det lilla träningsrummet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar