Bild

Bild
(lånad bild http://www.mythailandholiday.net/)

torsdag 19 mars 2015

Mot Bangkok!

Resan började inte strålande. Morgonen blev otroligt stressig! Melkers feber hade gått ner lite men han var inte helt feberfri. Han var ortroligt mammig och gnällig, kände inte alls igen honom. Det var svårt för mig att få saker gjorda med honom i famnen hela tiden. Men det viktigaste fick vi ordning på, packning och det sista som var kvar av urstädning av lägenheten.


Vi hade beställt en taxi till Landvetter och när vi kom fram hade vi ca 2 timmar till utsatt avgångstid som var 12.55. Såhär i efterhand blev det i snävaste laget. Vi skulle haft minst 30 minuter extra (gärna en timme) för att slippa stressa. Kön till in-check/bagage drop tog ca 45 min, sedan tog vi en snabblunch på Max innan vi ställde oss i kön till säkerhetskontrollen. Även där blev det lång väntan, ca 30 min. Då man har barnmat med i handbagaget får man räkna med att de vill dubbelkolla allt även om det är obrutna förpackningar. Alla förpackningar över 100ml scannas dessutom i en specialmaskin. 
Prinsen i taxin!

Under tiden vi var på Landvetter var Mellker fortsatt väldigt gnällig och kinkig, stackars lille sjuklingen. Väl vid gaten var flighten som tur var försenad ca 20 min! Skönt tyckte jag som då hann byta på Melker innan avgång. Flighten Göteborg-Helsingfors, ca 1 tim och 20 min, passade bra med Melkers middagslur och han sov nästan hela tiden. Inga tryckutjämningsproblem alls. Vid landningen fick han, precis som senast, lite rån att mumsa på och vatten till det.
Göteborg-Helsingfors! Middagslur för en prins!

Eftersom flighten till Helsingfors varit försenad så hann vi endast gå från gate till nästa gate då boardingen på nästa flight redan var i full gång. Planet var endast typ halvfullt så vi hade sådan tur att vi fick alla tre stolarna på vår rad för oss själva! Vi hade bokat de platserna längst fram mot toaletterna, med extra benutrymme. Det var alldeles toppen! När Melker var pigg i början av resan, lekte han på golvet framför oss. Vi hade tagit med oss lite leksaker som han inte sett innan. 

Större delen av flygresan sov Melker i min famn. Febern steg gradvis under eftermiddagen/kvällen och gjorde honom lite extra lugn och trött. Resan sträckte sig från 15.40-1.25, och vanligtvis lägger sig Melker mellan kl 18-19. Så merparten av flygtiden låg under "hans natt" och inte så mycket under vad jag och Kalle upplever som natt. Men huvudsaken var att Lillen sov. Som småbarnsföräldrar hör det inte till vanligheten att vi hinner med att eller prioriterar att se en film, så det kändes extra lyxigt att jag kunde se en film medan Lillen sov i min famn. Kan tyckas lite dumt då att välja Dum & Dummare 2, om man nu har chansen att se en film. Men så blev det i alla fall:) Den fick med andra ord inget toppbetyg av mig.
Flight nr 2! Mamman ser på film och febrig prins sover sött!

Jag är glad att vi valde Finnair att flyga med, otroligt bekvämt, fräscha kärror och bra mat. Fick glutenfritt mjukt bröd både till middagen och frukosten! 

På flygplatsen i Bangkok gick allt väldigt smidigt! Vi fick gå i Priority Lane i Immigration-kontrollen. Gick väl ändå inte rekordsnabbt men det tog sammanlagt 1 timme från det att vi landat tills vi packade in oss i bilen. Det är ändå ok tycker jag. Vi hade förbokad transfer med bakåtvänd bilbarnstol. Vi hade bokat hos Transfer BKK (http://www.transferbkk.com) och är verkligen helnöjda med tjänsten. När vi kom fram till hotellet kom vi så tidigt på morgonen att vi fick vänta i ca 4 timmar på att få vårt rum! Det var inte jätteskoj när man rest i 12 timmar och missat en natts sömn och dessutom har en febrig bebis.
Prinsen och pappa köar till Immigration-kontrollen

Summeringsvis gick flygresan bättre än förväntat trots att vi hade en sjuk liten prins med oss. Det var såklart jobbigt, han var mycket gnälligare än vanligt och vi tyckte otroligt synd om honom. Jag hade packat med Alvedon, Ibumetin, nässprej och febertermometer i handbagaget. Vi gjorde bedömningen att det var ok att resa med honom trots feber, tror det hade varit svårt att få ett läkarintyg för att kunna omboka pga lite feber. Däremot var vi såklart oroliga för honom. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar